Különösen fontos, hogy már gyerekkorban megszerettessük a mozgást, és a rendszeres sportolás idejekorán beépüljön a gyermek mindennapjaiba. Felmerül azonban számtalan kérdés a szülőkben, amelyek esetleg elbizonytalaníthatják őket:
-
Milyen életkortól vigyem sportolni a gyerekemet?
-
Milyen sportág a neki megfelelő?
-
Heti hány alkalommal sportoljon?
-
Mit tegyek, ha nincs kedve semmihez, ha hamar elveszíti a lelkesedését, ha gyakran váltogatná a sportágakat?
-
Mennyire erőltessem, ha nem akarja?
-
Mennyire befolyásoljam a választásban?
-
Hogy válasszak edzőt vagy egyesületet?
Nehéz ezekre a kérdésekre konkrét és gyakorlatias válaszokat adni, hiszen minden gyerek más, így nem lesz olyan “recept”, ami mindenkinél beválik…
Mindenekelőtt a legfontosabb leszögezni, hogy a rendszeres mozgáshoz soha nincs túl korán!
Szülőként a mi feladatunk, hogy megmutassuk gyermekünknek a mozgás örömét, elültessük benne a rendszeres sportolás iránti igény “magját”. Igyekezzünk megtalálni számára az érdeklődésének, érettségének és életkorának megfelelő sportágat.
Fontos, hogy hagyjuk, hadd érvényesüljön az ő akarata! Hadd válasszon olyan sportágat, amihez van kedve!
A gyerekekre – életkori sajátosságból adódóan – nagy hatással bír, hogy a barátjuk, a barátnőjük mit sportol, hova jár edzeni, mit mesél a foglalkozásokról, az edzőről, és milyen élményekről számol be. Könnyebben indulnak olyan edzésekre, ahol már eleve ismerősökkel találkoznak. Az előbbieken túl elsősorban a lányoknál nagy vonzerő lehet a mozgásformához tartozó, ill. szükséges tetszetős “külsőség”: pl. balettcipő, csillogó, díszes tornadressz, néptáncos viselet vagy épp a fonott haj.
Az ideális sportágak körét az életkor és annak sajátosságai nagyban meghatározzák.
A legkisebbek számára ideális lehet már néhány hónapos korban a babaúszás. 1,5-2 éves kortól tartalmas időtöltés és pozitív közös élmény a szülővel együtt látogatható különböző “babatornák”. Óvodás korban elsősorban a játékos, koordinációt, ügyességet, ritmusérzéket fejlesztő mozgásformák ajánlottak.
Nagyjából az óvodás kor végére, ill. az iskoláskor kezdetére érkezik el az idő, amikor gyermekünk már akár önállóan is részt vehet a különböző sportágak edzésein.
Elsőként válasszunk olyan sportágat, ami irányába a gyermek komoly érdeklődést mutat. A gyermek személyiségét is figyelembe véve megfontolandó, hogy egyéni vagy csapatsport felé irányítsuk-e.
Kb. 6-8 éves korukra érnek meg a gyerekek arra, hogy már jobban megértsék a sportban érvényes játékszabályokat. Ekkorra már képesek elfogadni az alárendeltséget, könnyebben alkalmazkodnak, és fontos lehet számukra a csapathoz tartozás és a csapatszellem.
A SPORT JÓTÉKONY HATÁSAI
A rendszeres mozgás és sportolás jótékony hatásait felsorolni teljes mértékben lehetetlenség! Nemcsak testünkre, de lelkünkre és elménkre is pozitív hatással van.
Éppen ezért szülőként az egyik legfontosabb feladatunk, hogy példamutatással, és megfelelő irányítással megszerettessük gyermekünkkel a mozgást. A gyermekkori és fiatalkori sportolás az egészséges felnőtté válás egyik legfontosabb pillére!
Szociális hatások
A rendszeres mozgás növeli azon szociális képességeket, mint az empátia, a csapatszellem, a közösségben való alkalmazkodás, ill. a segítőkészség.
A sportban elért sikerek növelik az önbizalmat, az önelfogadást, a magabiztosságot, ugyanakkor az elszenvedett kudarcok és vereségek megtanítanak azok feldolgozására.
Fizikai hatások
A rendszeres sportolás megoldást jelenthet a manapság már “népbetegséggé” váló mozgáshiányos életmód és az ebből fakadó – sajnos gyermekeknél is egyre nagyobb számban jelentkező – elhízás ellen.
A rendszeres fizikai aktivitás segíti a gyermekek harmonikus fejlődését: erősíti a csontokat, a szívet, a tüdőt és a keringési rendszert, növeli a izmok erejét és tömegét, fejleszti az idegrendszert és erősíti az immunrendszert.
Pszichológiai hatás – koncentrációs készség javítása
A rendszeres sportolás jótékony hatással van a koncentrációs készségre, ezáltal javít(hat)ja a tanulási képességet is. A sport segítségével a gyermek az iskolában is jobban teljesít majd.
A sportban elért sikerélmények, fizikai határaink feszegetése és átlépése, ill. önmagunk “legyőzése” hatalmas boldogság-forrást jelentenek. Ugyanakkor az esetlegesen megélt kudarcok, vereségek önuralomra, újrakezdésre és a hibákból való tanulásra indítanak. A sport tehát segít a helyes önkép kialakításában, az önbecsülés megőrzésében, és hatalmas személyiségformáló hatással bír.
Végül összefoglalásként álljon itt egy idézet Szent-Györgyi Alberttől:
“A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze.”
Szeretettel figyelmébe ajánljuk Önnek és gyermekének egyesületünket, a Szilágyi DSE-t is kiadványunk mellett. Utóbbi állításait a maxnutrion.hu forrásai alapján közöltük. Kötelékünkben mindenkit örömmel várunk, nálunk a gyermekek az elsők!